Sinds maart van dit jaar moeten de grootste online platforms zich houden aan de Digital Markets Act (DMA). Deze Europese Verordening streeft eerlijke concurrentie na. Apple is nu als eerste partij door de Europese Commissie op de hoogte gebracht van het voorlopige standpunt dat Apple’s App Store-regels schending van de DMA opleveren. De App Store is volgens de Commissie namelijk nog altijd geen open platform, die ontwikkelaars de kans biedt om hun klant vrij te sturen naar eigen of derde kanalen met (prijs)informatie. Apple zal waarschijnlijk niet lang de enige zijn die beschuldigd wordt van het niet naleven van de DMA. Ook tegen partijen als Google, Meta en Amazon loopt momenteel onderzoek.

DMA in het kort

De Digital Markets Act (DMA) is een Europese Verordening die tot doel heeft om de digitale sector concurrerend en eerlijk te maken.

De DMA legt verplichtingen en verboden op aan heel grote online platforms, de zogenaamde poortwachters.

Poortwachters zijn onder meer Amazon, Apple, Google, Meta en Microsoft. Ook een platform als Booking.com wordt gezien als poortwachter.

Hieronder een greep uit de regels die nu gelden voor poortwachters.

  • Belangrijke software mag niet als standaardinstelling bij de installatie van het besturingssysteem verplicht worden.

  • Eigen producten of diensten van poortwachters mogen niet voorgetrokken worden in zoekresultaten.

  • Zakelijke gebruikers mogen niet langer verplicht worden om bepaalde aanvullende diensten (denk aan de betaaldienst of identiteitsaanbieder in de appstore) te gebruiken.

  • Er mag geen verbod gelden op het elders aanbieden van producten en diensten tegen een lagere prijs of betere voorwaarden.

De DMA moet sinds 7 maart van dit jaar nageleefd worden door de aangewezen poortwachters.

Apple beticht van oneerlijke concurrentie

Apple is door de Europese Commissie op de hoogte gebracht van haar voorlopige oordeel dat de App Store-regels in strijd zijn met de DMA. Om tot dit oordeel te komen, heeft de Europese Commissie de zakelijke voorwaarden van Apple onder de loep genomen. Daaruit komen drie (mogelijke) schendingen van de DMA naar voren.

  1. De zakelijke voorwaarden van Apple staan ontwikkelaars niet toe om hun klanten vrij te sturen. Ontwikkelaars kunnen bijvoorbeeld geen prijsinformatie binnen de app verstrekken of op een andere manier met hun klanten communiceren om aanbiedingen te promoten die beschikbaar zijn op alternatieve distributiekanalen.

  2. Onder de meeste zakelijke voorwaarden die beschikbaar zijn voor ontwikkelaars, staat Apple alleen sturing toe via ‘link-outs’. Dit betekent dat ontwikkelaars een link in hun app kunnen opnemen, die de klant doorverwijst naar een webpagina waar de klant een contract kan sluiten. Het link-outproces is onderworpen aan verschillende door Apple opgelegde beperkingen. Deze beperkingen weerhouden ontwikkelaars ervan om te communiceren, aanbiedingen te promoten en contracten af te sluiten via het distributiekanaal van hun keuze.

  3. Apple mag onder de DMA ontwikkelaars om een vergoeding vragen voor het faciliteren van de eerste acquisitie van een nieuwe klant via de App Store. Apple gaat echter verder dan dat. Zo brengt het techbedrijf ontwikkelaars een vergoeding in rekening voor elke aankoop van digitale goederen of diensten, die een gebruiker binnen zeven dagen na het verlaten van de app doet.

Apple heeft nu de kans om te reageren op het onderzoek en het voorlopige oordeel van de Europese Commissie. Als blijkt dat Apple de DMA inderdaad geschonden heeft, dan kan een boete tot wel 10% van zijn totale wereldwijde omzet worden opgelegd.

Europese Commissie onderzoekt verder

De Europese Commissie zit niet stil. Inmiddels is bekend gemaakt dat er ook onderzoek wordt gedaan naar de nieuwe voorwaarden die Apple aan appontwikkelaars stelt. De Europese Commissie maakt zich onder meer zorgen over Apple's Core Technology Fee. Hierbij moeten ontwikkelaars van appstores van derden en apps van derden een vergoeding van € 0,50 per geïnstalleerde app betalen.

Daarnaast lopen er onderzoeken tegen Alphabet vanwege het sturen in Google Play en zelfvoorkeur op Google Zoeken. Meta ligt onder vuur vanwege haar ‘pay or consent model’ en ook naar Amazon wordt momenteel onderzoek gedaan.

Zeker weten dat u niks mist?

Abonneert u zich dan op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang onze blogs automatisch in uw mailbox.