Bij de overname van een bedrijf komt veel kijken. Dan ontstaat al snel de neiging om diverse topics samen te vatten in een verzamelnaam, zonder nadere bepalingen en uitleg. Denk bijvoorbeeld aan een term als ‘goodwill’. Niet specificeren wat onder de goodwill valt kan tot de nodige discussie leiden. Dat blijkt ook wel uit een recente uitspraak waarbij het Google bedrijfsprofiel na overname alsnog opgeëist wordt, omdat concrete afspraken hierover ontbreken.

Casus: overname restaurant met inventaris en goodwill

De eiseres in deze zaak kocht eind 2018 een restaurant van een Japanse sushi- en grillketen. In de koopovereenkomst staat vermeld dat zij de goodwill en complete inventaris van het pand overneemt. Onder het verkochte is niet inbegrepen het recht op gebruik van het merk.

Naast de koopovereenkomst wordt ook een overeenkomst inzake de handelsnaam gesloten. Hierin staat vermeld dat de koper de exclusiviteit van het gebruik van de handelsnaam krijgt (enkel en alleen) voor de specifieke vestiging van het restaurant.

Als de eiseres haar restaurant een andere naam geeft in 2021, wil ze deze naam ook in het Google bedrijfsprofiel wijzigen. In dit profiel staan onder meer de reviews, adresgegevens, openingstijden en reserveringsopties van het restaurant. Voor de vindbaarheid op Google is dit van groot belang.

Ze kan de naam wijzigen, maar ontdekt tegelijkertijd dat ze geen eigenaar is van het profiel. Ze staat slechts aangemerkt als beheerder. Hierover stuurt ze een e-mail naar de verkopende partij, maar die reageert als volgt:

“(…) Wij begrijpen jouw aanvraag om de beheerder te wijzigen, echter vallen deze accounts onder de [handelsnaam] Franchiseorganisatie en de toebehorende informaties, recenties etc.”

Daarbij wordt de eiseres direct geadviseerd om zelf een nieuwe Google bedrijfsprofiel aan te maken. Na verdere communicatie over en weer, sommeert de eiseres de verkopende partij om het Google bedrijfsprofiel aan haar over te dragen. Als hier geen gehoor aan wordt gegeven, begint de eiseres een kort geding-procedure.

Valt het Google bedrijfsprofiel onder goodwill?

De eiseres stelt dat zij de goodwill heeft gekocht en dus ook recht heeft op het Google bedrijfsprofiel van haar vestiging. Echter, staat hierover niets in de koopovereenkomst vastgelegd.

De voorzieningenrechter is het eens met gedaagde dat de koopovereenkomst niet specificeert waar de goodwill uit bestaat, laat staan dat specifiek naar het Google bedrijfsprofiel is verwezen. Ook wijst de gedaagde er volgens de rechter terecht op dat in de koopovereenkomst is bepaald dat bij het verkochte niet is inbegrepen het recht op gebruik of eigendom van het merkrecht, welke naam terugkomt in het Google bedrijfsprofiel.

De eiseres heeft inderdaad lange tijd gebruik kunnen maken van het betreffende bedrijfsprofiel, maar besloot zelf over te gaan tot een rebranding waaronder een nieuwe naam. Over het gebruik van dat profiel heeft zij geen concrete afspraken gemaakt. De organisatie van gedaagde heeft zich nadien verder ontwikkeld in een richting waarin eiseres door de rebranding blijkbaar niet mee wilde. Dan kan zij vervolgens niet verwachten dat zij nog langer gebruik kan maken van die eerdere naam en voordeel kan genieten van de bekendheid daarvan, aldus de voorzieningenrechter.

De rechter wijst de vordering van de eiseres af en wordt als de in het ongelijk gestelde partij in de proceskosten veroordeeld.

Wat kunt u hiervan leren?

Welk type overeenkomst u ook sluit: zorg dat uw bepalingen voldoende specifiek zijn. Het gebruik van verzamelnamen en overkoepelende termen is verleidelijk, maar kan u duur komen te staan. Zorg dat de afspraken zwart-op-wit staan en ga er niet vanuit dat bijvoorbeeld een Google bedrijfsprofiel automatisch van u is als u de goodwill overneemt.

Zeker weten dat u niets mist?

Abonneert u zich dan op maandelijkse nieuwsbrief en ontvang onze blog met actualiteiten, uitspraken, wetten en regelgeving rondom ICT-recht automatisch in uw mailbox.