Bijna 2 jaar geleden werd de P2B-Verordening van kracht. Deze Europese wetgeving legt regels op aan online platforms c.q. marktplaatsen. In de praktijk blijken deze regels niet altijd even duidelijk. Daarom komt toezichthouder ACM nu met een leidraad, die ondernemers hulp biedt bij de interpretatie van de regels.

De P2B-Verordening in het kort

Zomer 2020 trad de Platform-to-Business (P2B)-Verordening in werking. Deze Europese wetgeving legt online platforms en marktplaatsen regels op over de wijze waarop ze producten en diensten van andere ondernemers aanbieden aan consumenten.

Zo moet voorkomen worden dat platforms hun machtspositie misbruiken. Denk daarbij aan het zonder opgaaf van reden verwijderen van zakelijke gebruikers of het laag ranken van producten en diensten zonder daar inzicht in te geven.

De Verordening richt zich op 2 belangrijke aspecten: transparante algemene voorwaarden en effectievere geschillenbeslechting.

Toezichthouder ACM schiet te hulp bij interpretatie

Naleving van de regels kan op dit moment worden afgedwongen via de civiele rechter, maar hierin moet verandering komen.

Er is een wetsvoorstel in voorbereiding waarin de Autoriteit Consument & Markt (ACM) wordt aangewezen als toezichthouder op de naleving van de P2B-Verordening.

In die hoedanigheid heeft ze onlangs vast een marktverkenning gedaan en daaruit bleek dat online platforms niet altijd weten hoe ze de regels moeten interpreteren.

In reactie daarop heeft de ACM een concept-leidraad opgesteld, waarin vooral gefocust wordt op de regels waarover de meeste onduidelijkheid lijkt te bestaan.

Handvatten voor naleving van de P2B-Verordening

Vooral de regels rondom het opstellen en beschikbaar maken van transparante algemene voorwaarden, roepen in de praktijk nog veel vragen op. In de concept-leidraad staan daarom een aantal concrete handvatten hieromtrent.

We lichten er een paar voor u uit.

Termijnen

Wilt u de algemene voorwaarden wijzigen? Dan moet u zakelijke gebruikers minstens 15 dagen van tevoren hierover informeren. Wilt u een door u geleverde dienst beëindigen? Dan moet u ten minste 30 dagen voor beëindiging een motivering verstrekken aan de zakelijke gebruiker(s).

Motivering

In uw algemene voorwaarden dient u op te nemen welke redenen er bestaan voor het opschorten, beperken of beëindigen van de door u geleverde dienst aan een zakelijke gebruiker. Onderneemt u daadwerkelijk een van deze acties? Dan moet u een motivering hierover door middel van een duurzame gegevensdrager (zoals een e-mail) aan de zakelijke gebruiker verstrekken.

Ongelijke behandeling

Krijgen uw eigen producten voorrang op die van de producten van zakelijke gebruikers? Dan moet u dit - net als elke andere vorm van ongelijke behandeling - omschrijven in uw algemene voorwaarden, samen met uw belangrijkste overwegingen hiervoor.

Rangschikking

In de algemene voorwaarden moeten online platforms ook vermelden hoe de rankschikking wordt bepaald. De belangrijkste parameters dienen benoemd te worden, inclusief de redenen voor het relatieve belang hiervan ten opzichte van andere parameters.

De concept-leidraad lezen of hierop reageren?

U vindt de hele concept-leidraad op de site van de ACM. Marktpartijen kunnen tot en met 20 oktober op het concept reageren, waarna de definitieve versie naar verwachting in de eerste kwartaal van 2023 beschikbaar wordt gesteld.

Zeker weten dat u niks mist?

Abonneert u zich dan op onze nieuwsbrief en ontvang onze blogs maandelijks in uw mailbox.