Onlangs zijn de NLdigital Voorwaarden gelanceerd. Tijd om deze nieuwe ICT-branchevoorwaarden eens onder de loep te leggen. In een driedelige blogreeks bespreken we de bepalingen rondom mediation, arbitrage en aansprakelijkheid. Met in deze blog antwoord op de vraag: moet u verplicht meewerken aan mediation?
Dit voorjaar zijn de nieuwe ICT-branchevoorwaarden onder de naam NLdigital Voorwaarden uitgebracht. In artikel 22 van deze voorwaarden vindt u de regeling over mediation.
Mediation heeft als doel om ontwrichtende, langslepende en dure rechtszaken te voorkomen. Dit gebeurt door gezamenlijk en onder begeleiding een oplossing te vinden, die recht doet aan de belangen van de betrokken partijen.
In de NLdigital Voorwaarden staat dat een leverancier en klant een geschil over (de uitvoering van) een ICT-contract kunnen voorleggen aan een mediator. Het ICT-mediationreglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering (SGOA) is dan van toepassing.
Wat houdt dit in?
Dat u in ieder geval niet zelf een mediator kunt uitkiezen. U en/of de wederpartij doet een zogenoemde ‘aanvraag’ voor mediation bij de SGOA.
De aanvraag kan in een eenvoudige brief worden vastgelegd, met behulp van een model die via de website van SGOA te verkrijgen is. Indien partijen tijdens het mediationtraject uiteindelijk tot een gezamenlijke oplossing komen, wordt dit vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst.
Is mediation verplicht onder de NLdigital Voorwaarden?
Het is niet verplicht om tot mediation over te gaan als de NLdigital Voorwaarden van toepassing zijn op uw ICT-contract. Zowel de leverancier als de klant kan ervoor kiezen om het geschil direct aan de rechter of in arbitrage voor te leggen. U kunt de mediationregeling in de NLDigital voorwaarden dus terzijde schuiven.
Er zijn immers gevallen waarbij het hoogstwaarschijnlijk geen zin heeft om tot een minnelijke oplossing proberen te komen. Bijvoorbeeld als één van de partijen op geen enkele manier bereid is om water bij de wijn te doen of enkel zijn gelijk wil halen.
Daarnaast is het altijd mogelijk een voorziening in (arbitraal) kort geding te vragen of conservatoire rechtsmaatregelen te treffen. Ook als het mediationtraject al loopt.
Is artikel 22 over mediation dan volledig vrijblijvend?
Nee. De voorwaarden geven wel de verplichting dat áls een van de partijen voor mediation kiest, de wederpartij actief móet meewerken. Leverancier en klant moeten in dat geval tenminste bij één gezamenlijke bespreking van mediators en partijen aanwezig zijn om zo de mediation een kans te geven. Deze verplichting is zelfs afdwingbaar bij de rechter.
Indien de wederpartij niet meewerkt en/of niet komt opdagen, dan kan het geschil bij de rechter of in arbitrage worden voorgelegd. Het is dan niet ondenkbaar dat de partij die niet heeft meegewerkt aan de mediation, daarmee niet voldaan heeft aan zijn schadebeperkingsplicht uit het Burgerlijk Wetboek. Door de mediation geen kans te geven is er immers alsnog, en wellicht onnodig, een dure rechtszaak of arbitrageprocedure van start gegaan.
Na deze ene bespreking staat het partijen vervolgens weer vrij om op elk moment de procedure van ICT-mediation te beëindigen.
NLdigital blogserie: arbitrage en aansprakelijkheid
Volgende week belichten we een ander belangrijke bepaling uit de NLdigital Voorwaarden, namelijk arbitrage en de (on)bevoegdheid van de rechter. Specifiek in het geval van een kort geding.
De week erop bespreken we in het derde deel de aansprakelijkheidsbepaling van de nieuwe NLdigital Voorwaarden.
Zeker weten dat u niks mist?
Abonneert u zich dan nu op onze maandelijkse nieuwsbrief. U ontvangt al onze blogs dan automatisch 1 keer per maand in uw mailbox.