Stel een afnemer betaalt zijn facturen niet meer. Of een leverancier levert een wanprestatie. Dan bestaat er de mogelijkheid tot opschorting om de betaling of de gewenste prestatie alsnog af te dwingen. Wat houdt opschorting eigenlijk in en wanneer mag u dit inzetten?
Wat is opschorting?
Als een contractspartij zijn verplichtingen niet (meer) nakomt, dan heeft de andere partij in bepaalde gevallen de mogelijkheid om zijn contractueel verplichte prestatie stop te zetten. Beide partijen kunnen gebruikmaken van het opschortingsrecht. Dat geldt dus zowel voor leveranciers als afnemers.
Let op!
Als een van de partijen kiest voor opschorting, dan komt het contract niet tot een einde. Er is dan slechts sprake van een (tijdelijke) staking van de te verrichten prestatie(s).
De meest voorkomende situaties die leiden tot opschorting?
de leverancier levert in de ogen van de afnemer een wanprestatie, waarop besloten wordt facturen niet te betalen tot aan de contractuele verplichtingen is voldaan;
de afnemer betaalt de rekeningen niet (meer) en daarom besluit de leverancier de dienstverlening te staken tot de facturen zijn voldaan.
Wat zegt de wet over opschorting?
In het Burgerlijk Wetboek zijn diverse artikelen opgenomen over opschorting.
Zo bepaalt artikel 6:52 lid 1 BW: “een schuldenaar die een opeisbare vordering heeft op zijn schuldeiser, is bevoegd de nakoming van zijn verbintenis op te schorten tot voldoening van zijn vordering heeft plaatsgevonden.”
Opschorting is echter niet altijd mogelijk. De wet noemt drie gevallen waarbij opschorting geen optie is, namelijk voor zover:
nakoming van de verbintenis van de wederpartij wordt verhinderd door schuldeisersverzuim;
nakoming van de verbintenis van de wederpartij blijvend onmogelijk is;
op de vordering van de wederpartij geen beslag is toegelaten.
Belangrijk om te weten!
Er moet voldoende samenhang zijn tussen de vordering en de verbintenis. Een afnemer kan bijvoorbeeld niet besluiten de facturen voor een willekeurige dienst niet te betalen, als een bepaald product niet tijdig geleverd is.
In dit kader is het ook goed om te weten dat de opschorting moet voldoen aan de eisen van redelijkheid en billijkheid. Zo is het geen optie om alle diensten stop te zetten, omdat de factuur voor 1 dienst niet betaald is.
Afwijken van de wettelijke regeling rondom opschorting
Bij de vraag of opschorting is toegestaan, is de overeenkomst bepalend. In de praktijk wordt van de wettelijke regeling rondom opschorting met regelmaat afgeweken door in het contract gebruik te maken van beperking, uitsluiting of uitbreiding.
Zo wordt opschorting vaak beperkt door een bepaling dat in alle gevallen eerst een schriftelijke aankondiging moet worden verzonden.
Doel hiervan?
Extra tijd winnen.
In de aankondiging moet namelijk een termijn staan. Na afloop van die termijn kan pas van het recht tot opschorting gebruik worden gemaakt.
Het is mogelijk de opschorting gedeeltelijk te beperken of uit te sluiten. Bijvoorbeeld doordat deze ziet op (slechts) bepaalde verplichtingen. Denk daarbij aan een beding dat een partij niet is gerechtigd om over te gaan tot opschorting van de verplichting tot betaling van verschuldigde bedragen.
Daarnaast kunt u de omvang van het opschortingsrecht inperken in de tijd. Bijvoorbeeld door een maximale periode te benoemen (maximaal 5 werkdagen).
Wanneer zet u opschorting in?
Opschorting kan een effectief middel zijn om nakoming van de verplichtingen te vorderen. Door uw eigen verplichtingen (tijdelijk) te staken, spoort u de andere partij aan om alsnog aan de contractuele afspraken te voldoen.
Het is een belangrijk pressiemiddel dus.
Het inzetten van opschorting is echter niet zonder risico’s. Indien er ten onrechte tot opschorting is overgegaan, dan kunt u aansprakelijk worden gehouden voor de daarvoor veroorzaakte schade.
Het is dus belangrijk dat u zeker weet dat u kunt opschorten. Kijk daarbij zowel naar de wettelijke regeling als naar de contractuele afspraken die mogelijk afwijken van de wet.
Daarnaast is het belangrijk om zowel te controleren of er samenhang is tussen de vordering en de verbintenis, als om te checken of de opschorting redelijk en billijk is.
Meer weten?
Lees ook onze blog: Opschorting bij cloud- en SaaS-dienstverlening: deze bepalingen neemt u op in het contract.
Blijf op de hoogte!
Zeker weten dat u niks mist? Abonneert u zich dan op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang onze blogs automatisch in uw mailbox.