De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt de cijfers over privacyklachten in 2019 bekend. Met bijna 28.000 klachten werd er 79% meer geklaagd dan in 2018. Consumenten zijn zich bewuster dan ooit van hun rechten. Maar hoe gaat de AP hier eigenlijk mee om? En wat kunt u verwachten als u de privacy schendt en daarmee de AVG overtreedt?

Weer meer klachten

Afgelopen jaar kwamen er ruim 27.800 klachten binnen bij de AP. Dat is 79% meer dan in 2018. Ongeveer een derde (33%) van de klachten die de AP in 2019 ontving, ging over een inbreuk op de persoonsgegevens van degene die de klacht indient. Het gaat dan om klachten rondom het wijzigen, inzien, verwijderen en/of meenemen van gegevens.

Daarnaast gingen veel klachten over direct marketing en het ongewenst doorgeven van persoonsgegevens aan andere partijen.

De overige 67% aan klachten die bij de AP binnenkwam, betroffen:

  • anonieme klachten;

  • klachten over persoonsgegevens van derden; en

  • algemene klachten over organisaties.

U ontvangt een privacyverzoek, en nu?

Stel u ontvangt een verzoek rondom privacy, bijvoorbeeld om de eigen persoonsgegevens in te zien. Weet dan dat u in ieder geval binnen één maand moet reageren op dat verzoek.

AVG privacy

Handelt u het verzoek niet (op tijd) of onjuist af, dan kan de persoon in kwestie een klacht indienen. In de praktijk gaan klachten over privacyrechten vooral over het niet juist behandelen van een inzage- of verwijderverzoek. Denk aan het ten onrechte om extra informatie vragen door de organisatie en te laat of onvolledig reageren.

Wees niet bang!

U krijgt niet direct de AP op uw dak als u niet juist handelt. De AP neemt een klacht pas in behandeling als de persoon in kwestie deze eerst heeft ingediend bij de betreffende organisatie. Pas als u de klacht onvoldoende afhandelt, kan de indiener van de klacht naar de AP stappen.

Wat doet de AP eigenlijk met klachten?

Bij de meeste klachten biedt de AP ondersteuning aan de indiener van de klacht, zodat deze de klacht hopelijk zelf met de organisatie kan oplossen. Vaak genoeg wordt ook vastgesteld dat het geen overtreding van de persoonsgegevens betreft en dat de organisatie in haar recht staat.

Een andere mogelijkheid is dat de AP bij een vermoedelijke overtreding een brief stuurt aan de organisatie, waarin de AVG-regels nog een keer worden uitgelegd. Bijvoorbeeld als persoonsgegevens zonder toestemming worden doorgegeven aan een derde partij.

Privacy klacht AVG

Bij slechts een klein percentage van de klachten wordt een gesprek aangegaan met de organisatie of gekozen voor bemiddeling door de AP.

Wanneer een organisatie waarschijnlijk in overtreding is, dan krijgt deze een telefoontje van de AP met het vriendelijke verzoek om de werkwijze aan te passen. Denk aan een situatie waarin een bedrijf een vergoeding vraagt voor het inzien van persoonsgegevens. Dat mag natuurlijk absoluut niet.

Als de situatie zich ervoor leent, kan ook gekozen worden voor bemiddeling om het gewenste resultaat alsnog te behalen.

In minder dan 1% van de klachten stelt de AP een onderzoek in naar de organisatie in kwestie. Bij serieuze overtredingen van de AVG kan dit resulteren in een boete of last onder dwangsom.

Hoe gaat u om met privacyverzoeken en -klachten?

Het is van groot belang dat u tijdig reageert op privacyverzoeken en deze op de juiste manier afhandelt om klachten te voorkomen. Heeft u dit proces al helemaal in orde of kunt u nog wel wat hulp gebruiken? Op onze AVG-pagina vindt u meer informatie over het AVG-proof maken van uw organisatie. Daarnaast beantwoorden onze ICT-juristen uw vragen graag voor u.

Ontvang onze blogs in uw mailbox

Wilt u onze blogs gewoon in uw mailbox ontvangen? Meldt u zich dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.