Als u online een product aanschaft, dan werpt u vast ook een blik op de reviews. Vijf sterren? Top! Bij 3 sterren begint u toch te twijfelen… Wat u echter niet kunt weten: zijn die 3 sterren echt of veroorzaakt door valse reviews van een concurrent? En zijn die 5 sterren misschien gekocht? Vanaf 28 mei 2022 is het plaatsen van valse consumentenbeoordelingen daarom wettelijk verboden.

Bescherming van de consument

De Eerste Kamer heeft in maart ingestemd met het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming.

Doel van deze wet?

Het duidelijker en eerlijker informeren van consumenten in de digitale economie.

Consumenten moeten dus beter beschermd worden tegen nepreviews, maar ook tegen misleidende zoekresultaten.

Wat houdt dit concreet in?

Verbod op nepreviews

Handelaren mogen vanaf 28 mei 2022 geen valse of nepreviews meer plaatsen bij webwinkels en online platforms. Ze mogen ook geen derde partij betalen om valse consumentenbeoordelingen achter te laten.

Doen ze dit wel?

Dan wordt het gezien als ‘misleidende’ handelspraktijken en die zijn dus verboden.

Controleren op echtheid

Diezelfde handelaren en verkopers moeten consumentenbeoordelingen ook op echtheid controleren, voordat deze mogen worden geplaatst. Bijvoorbeeld door een check op een aankoopbewijs.

Aantoonbaar transparant

Verkopers moeten de consument vanaf dan ook informeren op welke manier zij controleren of de reviews ook echt afkomstig zijn van betalende klanten.

Oftewel, is dat product daadwerkelijk gekocht door de persoon die een review heeft geplaatst? En hoe weet de handelaar dat zeker?

Eerlijke zoekresultaten

Is er sprake van gesponsorde zoekresultaten? Of betaalde reclame?

Dan moet dat duidelijk aangegeven staan bij de zoekresultaten.

Ook als er sprake is van een gepersonaliseerd prijsaanbod, moet dit aan de consument kenbaar worden gemaakt. Denk aan de situatie waarin een consument via een algoritme gevolgd wordt in zijn/haar aankoop- en internetgedrag en op basis daarvan een aanbod krijgt.

Tot slot moet duidelijk zijn op welke manier een online platform de volgorde vaststelt van de zoekresultaten die de consument te zien krijgt.

Transparantie boven alles dus.

Onderdeel van Europese regels

De wetgeving die op 28 mei 2022 in Nederland ingaat, komt voort uit nieuwe Europese regels. Deze gelden vanaf eind mei binnen de hele Europese Unie.

In Nederland handhaaft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de nieuwe wetgeving. Binnen Europa werken de nationale toezichthouders samen als een bedrijf in meerdere lidstaten de regels overtreedt.

Mogelijke consequenties bij overtreden?

Een boete van minimaal 4% van de omzet van het bedrijf in het betrokken land.

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van deze en andere ontwikkelingen in ICT Recht? Meldt u zich dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.