Uw software, app of platform gaat het verschil maken. Het idee is geweldig en de markt is kansrijk.

Een goed begin,

maar slechts het halve werk als de juridische zaken niet op orde zijn. Misschien niet het eerste waar u aan denkt, maar wel een belangrijk aandeel in het succes.

regien3m3n.jpg

Stel uw app is straks niet beschikbaar door een fout van de hosting provider. Komen de schadeclaims van klanten dan voor uw rekening?

Of heeft u een waterdicht contract?

Als een klant u aansprakelijk houdt voor een fout in de software, moet u dan een fors bedrag betalen?

Of heeft u een waterdicht contract?

Goede juridische documenten beperken uw verantwoordelijkheden en risico’s. Ze kunnen uw organisatie beschermen en in uw voordeel werken door te voorkomen dat u als gevolg van een claim de deuren van uw bedrijf kunt sluiten.

Direct aan de slag?

Heeft u al een software- of SaaS-overeenkomst opgesteld? Check de inhoud dan nu aan de hand van onze handige checklist.

Met specifieke onderwerpen voor SaaS- en softwarecontracten, zoals acceptatietest, releasebeleid, ontwikkelmethodes, licentiemodel en escrow regeling.

Bent u nog niet zo ver?

Dan wilt u juist meer weten over het opstellen van contracten voor outsourcing, hosting of verkoop.

Lees snel verder.

Outsourcing van softwareontwikkeling: de juridische aandachtspunten

De outsourcing van softwareontwikkeling gaat vaak gepaard met flinke investeringen. Een goed contract is dan ook essentieel.

Bijzondere aandachtspunten in dit type contract zijn:

  • eisen aan het eindproduct;

  • werkwijze, samenwerking en ontwikkelmethode;

  • oplevering, testen en acceptatie;

  • herstel van gebreken; en

  • garanties.

intellectuele_eigendom_sm.jpg

Bovenal staat in het contract dat de intellectuele eigendomsrechten op de software aan uw organisatie worden overgedragen. En dat de ontwikkelaar de passende licentierechten verleent als hij bestaande software toepast, zoals een framework of codebase.

Let op!

Misschien komt er een moment dat u de ontwikkeling zelf wilt uitvoeren of een andere partij hiervoor selecteert. In dat geval moet er afdoende en deugdelijke documentatie beschikbaar worden gesteld.

Leg deze eis vast in het contract.

Software is nooit af en onderhoud blijft noodzakelijk. Vergeet die fase niet bij het selecteren van een ontwikkelaar. Maak altijd afspraken over onderhoud, zoals tarieven, voorwaarden, beschikbaarheid voor het uitvoeren van onderhoud etc.

Een goed contract waarborgt de kwaliteit van de software. Het zorgt ook voor een soepele en prettige samenwerking met de ontwikkelaar.

Op korte én op langere termijn.

Hosting van software: de juridische aandachtspunten

Applicatie hosting regelt u uiteraard professioneel. Continue beschikbaarheid en betrouwbaarheid maken het verschil.

Het contract met de hosting provider kent dan ook bijzondere aandachtspunten, zoals:

cloud-small.jpg
  • beschikbaarheid;

  • continuïteit;

  • beveiliging; en

  • AVG-compliance.

Stel dat de software niet beschikbaar is door een fout van de hosting provider. Dan wilt u de schadeclaims van klanten kunnen verhalen op de provider. Maak hiervoor afspraken in het contract.

Sluit bij kritische software zo mogelijk een Service Level Agreement met de hosting provider en let daarbij op dat een passende regeling is opgenomen voor verstoringen.

Aan de slag met grote hostingproviders als Google of Amazon? Dan heeft u weinig tot geen inbreng en kunt u het contract vaak alleen maar tekenen. Met alles risico’s van dien.

Echter,

die risico’s kunt u vervolgens wel afdekken in de contracten die u sluit met klanten.

Verkoop aan klanten: de juridische aandachtspunten

De ontwikkeling en hosting zijn gereed en nu gaat de verkoop van start.

Ook deze fase vraagt om een goede voorbereiding in de vorm van een ICT-contract én (als u deze nog niet heeft) algemene voorwaarden.

Het ICT-contract is een middel om duidelijke afspraken te maken. In contracten met klanten worden essentiële zaken geregeld, zoals:

  • licentie- en prijsmodel;

  • onderhoud en support diensten;

  • gebruiksrechten; en

  • looptijd en opzegging.

Garantie_contract_80.jpg

Daarnaast is het klantcontract een middel om risico’s te beperken. Bijvoorbeeld door regelingen over aansprakelijkheid, intellectueel eigendom en de wijze van oplevering en acceptatie.

Vaak worden algemene onderwerpen als betalingstermijnen, overmacht en ontbinding en opzegging ondergebracht in algemene (leverings)voorwaarden.

Deze zijn voor alle klanten gelijk.

Een goede set algemene voorwaarden draagt bij aan een professionele uitstraling.

Voor het beste resultaat zijn de algemene voorwaarden altijd toegespitst op het eigen bedrijf en de bedrijfsvoering. Standaard modellen bevatten vaak allerlei voor u irrelevante bepalingen, zijn niet altijd ICT-specifiek en beschermen uw organisatie niet optimaal.

Professionele contracten nodig?

Ook op weg naar succes? Maar niet de juridische kennis in huis om de hierboven genoemde ICT-contracten op te stellen?

Onze ICT-juristen kunnen u van dienst zijn met het inhoudelijk juridisch beoordelen van uw algemene voorwaarden of met het opstellen ervan.

Daarbij maken wij gebruik van de jarenlange ervaring die wij hebben opgebouwd bij het opstellen en beoordelen van algemene voorwaarden in ICT.

Neem vandaag nog contact met ons op via 010 2290 646 of laat hieronder uw bericht achter.

Legalz staat altijd voor ons klaar en kent onze organisatie door en door
— Marijn Bom, directeur Gites.nl