De Hoge Raad heeft geoordeeld dat bestelknoppen op consumentenwebshops met teksten zoals 'bestellen' en 'bestelling plaatsen' niet voldoen aan de wet. Deze teksten maken onvoldoende duidelijk dat er ook een betalingsverplichting wordt aangegaan. Rechtbanken waren eerder verdeeld over deze kwestie, maar de hoogste rechtsinstantie heeft nu duidelijkheid geboden. De consequentie hiervan? Aankopen op afstand die via knoppen als ‘bestellen’ zijn gedaan, kunnen worden vernietigd…
De casus: Bol.com gebruikte volgens klant onduidelijke bestelknop
Voor 2022 gebruikte Bol.com de knop ‘bestelling plaatsen’. Een klant had in deze webshop producten uitgekozen, klikte op de knop en koos vervolgens voor achteraf betalen. Zij voldeed daarna niet aan de betalingsverplichting, waarop Bol.com een rechtszaak startte.
De klant vond echter dat het niet duidelijk was dat zij een betalingsverplichting was aangegaan. De rechtbank besloot daarop prejudiciële vragen te stellen aan de Hoge Raad over de tekst op de bestelbutton.
Oordeel Hoge Raad: ‘bestelling plaatsen’ voldoet niet
De Hoge Raad oordeelt dat woorden als ‘bestelling plaatsen’ en ‘bestellen’ op de bestelbutton niet voldoen aan de eisen van de wet.
In artikel 6:230v BW staan voorschriften voor overeenkomsten op afstand. Hieruit volgt dat een handelaar het elektronische bestelproces zodanig moet inrichten dat de consument een aanbod pas kan aanvaarden als er ontegenzeggelijk duidelijk is gemaakt dat de bestelling een betalingsverplichting meebrengt.
Een bestelkop of soortgelijke functie moet een ondubbelzinnige formulering bevatten die goed leesbaar is en waaruit blijkt dat het plaatsen van een bestelling ook een betalingsverplichting ten opzichte van de handelaar betekent. Het moet gaan om een tekst die zowel in de omgangstaal als in de ogen van de normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument noodzakelijkerwijs en consistent in verband wordt gebracht met het ontstaan van een betalingsverplichting.
Komt een overeenkomst tot stand, terwijl de formulering niet goed leesbaar en/of ondubbelzinnig is?
Dan is deze volgens de wet vernietigbaar.
Alleen tekst op bestelknop telt
Waarom is de rest van het bestelproces dan niet relevant? De klant van Bol.com koos toch immers voor de optie ‘achteraf betalen’?
Dit heeft alles te maken met een eerdere uitspraak . In 2022 gaf het Hof van Justitie namelijk uitsluitsel over de vraag of er bij de beoordeling van de rechtsgeldigheid van het elektronisch bestelproces tussen handelaren en consumenten enkel rekening moest worden gehouden met de woorden op de bestelknop of ook met de omstandigheden van het bestelproces.
Het Hof van Justitie was helder in het antwoord. Bij de beoordeling moet uitsluitend uitgegaan worden van de woorden op de bestelknop, waarmee de consument het bestelproces afrondt.
Enkel de tekst op de bestelknop telt dus.
Wat zet je dan wel op de bestelbutton?
In de checklist online verkoop van de Autoriteit Consument & Markt valt hierover het volgende te lezen:
“De bestelknop laat duidelijk zien dat betalen verplicht is als de klant erop klikt. Bijvoorbeeld ‘Bestel en betaal’ of ‘Bestellen met betalingsverplichting’. Alleen ‘Bestellen’ is niet duidelijk genoeg.”
Werkt u met een elektronisch bestelproces voor consumenten?
Check dan de tekst op uw bestelbutton(s) goed en zorg dat de betalingsverplichting duidelijk is opgenomen. Gebruik van onvoldoende duidelijke woorden kan leiden tot het vernietigen van de overeenkomst in kwestie.
Zeker weten dat u niks mist?
Abonneert u zich dan op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang onze blogs automatisch in uw mailbox.