Cloud: vrijwel elke organisatie krijgt ermee te maken. Of u de software, hardware of platforms nu afneemt uit de cloud of juist aanbiedt: het sluiten van een cloud-overeenkomst vraagt speciale aandacht. Alleen al vanwege de topics die je in andere contracten niet tegenkomt. Daarom delen we graag de aandachtspunten voor het sluiten van cloud-contracten, zowel voor afnemers als providers.
Cloud computing in het kort
Cloud computing is het afnemen van het gebruik van software, infrastructuur en andere IT-oplossingen via een netwerk (meestal het internet) als een dienst.
Het biedt afnemers flexibiliteit en maakt het op- en afschalen van IT-diensten eenvoudiger. Daarnaast hoeven afnemers niet meer zelf te investeren in aanschaf en beheer van de IT-omgeving. Steeds meer providers kiezen er dan ook voor om hun ICT-diensten als een service aan te bieden.
In de markt kunnen we de volgende cloud service modellen onderscheiden:
Software as a Service (SaaS), waarbij applicaties als een dienst worden aangeboden via het internet.
Infrastructure as a Service (Iaas), waarbij de IT-infrastructuur (datacenter, servers etc.) wordt uitbesteed aan een provider.
Platform as a Service (PaaS), waarbij softwareontwikkelaars op een cloud-platform hun app ontwikkelen, testen, aanbieden en beheren.
Deze topics zijn typerend voor cloud-contracten
Cloud-contracten zijn in de basis overeenkomsten voor het afnemen van dienstverlening (‘…as-a-service’). Dat vraagt om specifieke topics, die onder meer de continuïteit en beschikbaarheid van de dienstverlening waarborgen.
Een greep uit de topics die essentieel en typerend zijn voor cloud-overeenkomsten:
voorwaarden voor op- en afschalen binnen de dienstverlening;
beschikbaarheid van data (denk ook aan risico’s bij dataverlies);
beschikbaarheid & continuïteit van de dienstverlening (denk ook aan faillissement van de provider);
voorwaarden van derden (als hosting providers);
releasebeleid van software uit de cloud;
AVG-compliance; en
einde, exit en tijdige voorbereiding exit.
De aandachtspunten voor het sluiten van cloud-overeenkomsten
Het moge duidelijk zijn: bij het sluiten van een cloud-contract dient u rekening te houden met een groot aantal onderwerpen.
Dit geldt zowel voor afnemers als voor providers. De belangen van beide partijen zijn echter niet hetzelfde en soms zelfs volledig tegenovergesteld. Daarom zoomen we apart in op de aandachtspunten voor afnemers en voor cloud-providers.
Cloud-contracten sluiten voor afnemers
Door software, hardware of andere IT-oplossingen uit de cloud af te nemen, heeft u meer flexibiliteit bij het op- en afschalen van dienstverlening. U biedt de medewerkers overal en op ieder moment toegang tot hun vertrouwde werkomgeving en bent vaak voordeliger uit, dan wanneer u de IT-diensten zelf aanschaft, onderhoudt en beheert.
De keerzijde hiervan is echter dat u geconfronteerd wordt met risico’s rondom continuïteit en beschikbaarheid. Wat als uw provider failliet gaat of slachtoffer wordt van cybercriminaliteit?
Daarnaast neemt u in veel gevallen een generieke dienst af, waarbij de provider het recht behoudt om deze naar eigen inzicht aan te passen zonder overleg met u. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een verlies van functionaliteit waar u niet op zit te wachten.
Met al deze zaken moet u rekening houden voor u een cloud-contract sluit. Bij cloud-contracten is er (zeker bij grote providers) weinig tot geen onderhandelingsruimte en dan moet u zich goed bewust zijn van de risico’s.
Meer weten over de risico’s en aandachtspunten?
Lees dan verder op de pagina ‘Cloud-contract voor het afnemen van SaaS, PaaS en IaaS’
Cloud-contracten sluiten voor providers
Kiest u ervoor uw software, platform of infrastructuur als cloud-oplossing aan te bieden? Dan heeft u de nodige risico’s af te dekken. Dat lukt over het algemeen niet in een enkel, standaard contract.
In een uitgekiende cloud-overeenkomst (al dan niet aangevuld met bijvoorbeeld een Service Level Agreement) legt u specifieke topics vast, waarmee u de risico’s zoveel mogelijk beperkt.
Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin u een hosting provider of andere derde partij inschakelt voor een deel van de dienstverlening aan afnemers. Daarmee wordt u als cloud-provider afhankelijk van de prestaties van de derde partij, aangaande zijn dienstverlening aan uw afnemer en u wilt niet de dupe worden van diens fouten.
Hoe u hiermee omgaat?
Bijvoorbeeld door contractueel vast te leggen dat de voorwaarden van de derde partij toepasselijk zijn in het contract met de afnemer.
Er zijn natuurlijk nog veel meer relevante topics die u op wilt nemen in een cloud-contract. Denk aan prijswijzigingen, wijziging van functionaliteit en opschorting.
Meer weten over deze en andere aandachtspunten?
Lees dan verder op de pagina ‘Cloud-contract: de ins & outs voor cloud providers’.
Blijf op de hoogte
Op de hoogte blijven van deze en andere ontwikkelingen op het gebied van ICT-recht? Meldt u zich dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang onze blogs automatisch in uw mailbox.