Bij het sluiten van een IT-overeenkomst denkt u waarschijnlijk niet aan het moment van opzegging. Toch is dit wel verstandig. De wet zegt hier in veel gevallen namelijk weinig tot niets over. Zeker weten dat de opzegging soepel verloopt? Neem dan vooraf de juiste formuleringen op in uw IT-overeenkomst.
Het opzeggen van een IT-contract
Opzegging is in het algemeen de mogelijkheid voor een contractspartij om eenzijdig (en in principe zonder reden) de overeenkomst te beëindigen.
Een mogelijkheid tot opzegging van een overeenkomst kan voortkomen uit de wet en/of op grond van een regeling in de overeenkomst zelf die de opzegging mogelijk maakt.
Wat zegt de wet over opzegging?
Een aantal overeenkomsten kent een wettelijke regeling voor opzegging. Dit geldt voor ‘bijzondere overeenkomsten’ zoals bijvoorbeeld arbeidsovereenkomsten, maar ook voor de overeenkomst van opdracht.
Over die laatste staat in de wet te lezen dat de opdrachtgever de overeenkomst van opdracht “te allen tijde” kan opzeggen. Voor de opdrachtnemer ligt dit echter een stuk ingewikkelder. Een opdrachtnemer kan volgens de wet namelijk alleen een overeenkomst van opdracht opzeggen als die voor onbepaalde tijd is aangegaan. Is er een overeenkomst van opdracht gesloten voor een bepaalde tijd, dan kan de opdrachtnemer in beginsel niet opzeggen. Dit kan alleen als er sprake is van gewichtige redenen (bijvoorbeeld een verstoorde relatie met de opdrachtgever).
De wet kent geen algemene regeling tot opzegging van overeenkomsten. Voor veel IT-overeenkomsten ontbreekt dan ook een wettelijke basis voor opzegging. Denk aan licentieovereenkomsten, distributieovereenkomsten, leaseovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten.
Wat dit in de praktijk betekent?
Als u een dergelijke overeenkomst aangaat voor onbepaalde tijd zonder een contractuele opzeggingsmogelijkheid in de overeenkomst op te nemen, dan kunt u de overeenkomst tussentijds volgens de wet niet opzeggen.
Niet vreemd dus dat in de rechtspraak de vraag naar de (onmogelijkheid of mogelijkheid van) opzegging van dergelijke duurovereenkomsten geregeld aan bod komt. Uit de jurisprudentie volgt dat een opzegging vaak mogelijk wordt geacht op basis van de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid (6:248 lid 1 BW). Wel kunnen die redelijkheid en billijkheid met zich brengen dat er een voldoende zwaarwegende grond moet zijn voor de opzegging, er een redelijke opzegtermijn in acht moet worden genomen of dat er schadevergoeding dient te worden betaald aan de andere partij.
Wilt u niet afhankelijk zijn van onderhandeling met de wederpartij of een rechter voor de opzegging van de overeenkomst?
Dan is een contractuele regeling van de opzegging in de overeenkomst van groot belang. Zeker als een overeenkomst geen wettelijke regeling inzake opzegging kent.
Hoe formuleert u opzegging in de overeenkomst?
De opzegging kan op verschillende manieren worden vormgegeven. Hoe herkent u de formuleringen over opzegging en/of hoe neemt u die zelf op in het IT-contract? Hieronder vindt u een aantal bekende voorbeelden van aandachtspunten en begrippen omtrent het opzeggen van een overeenkomst.
Een opzeggingstermijn
In contracten is vaak een opzegging met inachtneming van een opzeggingstermijn te vinden. Denk aan een termijn van drie maanden of een jaar.
Een opzeggingsmoment
Een vast moment waarop een contract mag worden opgezegd. Bijvoorbeeld opzegging tegen het einde van de maand of het einde van het kalenderjaar.
Vormvoorschriften/formaliteiten
Gelden er regels voor de wijze waarop een contract wordt opgezegd? Zo kan het zijn dat opzegging schriftelijk moet plaatsvinden, middels een aangetekende brief of bij deurwaardersexploot.
Inhoudelijke opzeggingseisen
In sommige contracten worden inhoudelijke eisen opgenomen waaraan moet worden voldaan voor een beroep te kunnen doen op opzegging. Bijvoorbeeld als de service levels van de SLA gedurende een zekere tijd niet worden behaald.
Opzegging bij bijzondere omstandigheden
Overeenkomsten bevatten geregeld mogelijkheden om (tussentijds) door middel van opzegging te beëindigen. Met name bij bijzondere omstandigheden zoals faillissement van of bedrijfsbeëindiging (staking van de onderneming) door de andere partij.
Let op! Verschil in opzeggingsmogelijkheden voor partijen
De mogelijkheid tot opzegging kan voor de ene partij anders zijn geregeld dan voor de andere partij. Zo kan bijvoorbeeld in een contract staan dat de opdrachtgever wel recht heeft op opzegging, terwijl de opdrachtnemer dat niet heeft. Het is ook mogelijk dat voor de ene partij een langere opzegtermijn of andere eisen gelden.
Zeker weten dat u niks mist?
Abonneert u zich dan op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang onze blogs automatisch in uw mailbox.