De Coronacrisis laat diepe economische sporen na. Ook in de ICT-branche. Steeds meer organisaties willen opnieuw onderhandelen over hun IT-contract. Wat zegt de wet hierover en hoe gaat u hier als leverancier het beste mee om?
In een eerdere blog hebben we uitgelegd wat uw rechten zijn als een klant zich beroept op overmacht. In deze blog gaan we in op een andere wettelijke en contractuele regeling die aanleiding geeft om een bestaand contract te herzien, namelijk ‘onvoorziene omstandigheden’.
Onder onvoorziene omstandigheden verstaan wij situaties die ontstaan na het sluiten van het contract, maar waar geen rekening mee is gehouden in de overeenkomst.
Een wereld die in lockdown gaat vanwege een virus kon niemand tot voor kort voorzien en is dus hoogstwaarschijnlijk niet door partijen meegenomen in huidige IT-contracten. Als het contract inderdaad niets vermeld in de strekking van de huidige crisis, dan mogen we spreken van onvoorziene omstandigheden.
In dat geval hebben beide contractuele partijen het recht om de rechter te vragen de overeenkomst te wijzigen of deze gedeeltelijk of geheel te ontbinden.
Betekent dit dat uw klanten hun contracten nu zomaar mogen wijzigen of ontbinden?
Uiteraard niet.
Redelijkheid en billijkheid bij onvoorziene omstandigheden
Zoals we ook in het geval van overmacht hebben gezien, is een economische crisis ‘niets meer’ dan een ondernemersrisico. Daarmee is de huidige economische problematiek op zich, geen uitgangspunt voor contractwijzigingen.
De aanleiding voor het wijzigen/ontbinden van het contract moet dus komen van de coronacrisis en de daarbij getroffen (wereldwijde) overheidsmaatregelen zelf. Bijvoorbeeld als de nakoming van het contract zinloos is geworden door de huidige Coronacrisis of als de waarde van de afgesproken prestatie zeer sterk is gedaald.
In die gevallen kan uw klant een gang naar de rechter maken om zich te beroepen op onvoorziene omstandigheden. De lat in deze zaken ligt echter heel hoog. De rechter zal kijken naar ‘redelijkheid en billijkheid’ en in hoeverre het inderdaad onmogelijk is om het contract in ongewijzigde vorm te laten bestaan.
Als we kijken naar de rechtspraak, dan worden er niet veel zaken gewonnen op onvoorziene omstandigheden. Daarvoor moet de onderbouwing zeer sterk zijn. Daarnaast is de rechtbank een plek om (zeker in deze tijden) zoveel mogelijk te mijden.
Wat blijft er dan nog over?
Samen heronderhandelen
Vormt Corona inderdaad een belemmering voor de uitvoering van de overeenkomst? Dan adviseren wij u om met uw klant in gesprek te gaan. Zeker om de goede relatie met uw klant voor nu en de toekomst te behouden.
Overleg samen wat de mogelijkheden zijn om het contract in alle redelijkheid te herzien. Beide partijen hebben geen schuld aan de ontstane situatie. Daarom is een gelijke verdeling van de tegenvaller over beide partijen op dit moment de norm. Tenzij u in de algemene voorwaarden of het contract afspraken hierover heeft opgenomen.
Let op!
Zijn er eventuele overheidscompensaties waar één van de partijen van profiteert? Neem die dan mee in de verrekening van de tegenvaller over beide partijen.
Blijf op de hoogte!
Wilt u onze blogs gewoon in uw mailbox ontvangen? Meldt u zich dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.