Uw kosten nemen toe, uw oplossingen verbeteren continu en u wilt blijven groeien. Allemaal redenen om uw tarieven regelmatig aan te passen. Gaan uw klanten daar echter klakkeloos mee akkoord? Dat ligt aan wat u heeft afgesproken hierover. De CBS prijsindex is een slimme en breed geaccepteerde methode. Wij vertellen u waarom en hoe deze prijsindex werkt.
Wat is de CBS prijsindex?
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) monitort onder meer de prijzen in Nederland. Denk aan de consumentenprijzen, diensten- en productenprijzen.
De prijsindex van het CBS laat zien hoe de prijzen in een bepaalde periode zijn veranderd. Daarbij hanteert het CBS (in de meeste categorieën) momenteel 2015 als uitgangspunt. Het jaar 2015 staat daarbij gelijk aan 100. Als een indexcijfer dit jaar op 110 staat, dan zijn de prijzen ten opzichte van 2015 dus met 10% gestegen.
U kunt uw prijzen dus jaarlijks (of af en toe) indexeren naar aanleiding van de CBS prijsindex. Zeker bij langlopende contracten is het raadzaam om een bepaling op te nemen die dit mogelijk maakt.
Waarom is de CBS prijsindex een slimme methode?
In veel contracten en algemene voorwaarden staat een bepaling van de strekking dat de prijzen ‘conform CBS prijsindex’ kunnen worden aangepast. Dit wordt door veel klanten geaccepteerd. De CBS prijsindex is namelijk voor iedereen inzichtelijk en de prijzen stijgen conform de markt. Daarom wordt het gezien als een eerlijke/objectieve manier om tariefaanpassingen door te voeren.
Dit in tegenstelling tot een beding in contracten, waarbij de leverancier zelf bepaalt hoe en wanneer hij de tarieven aanpast. Een dergelijke bepaling kunnen afnemers als onduidelijk en onvoorspelbaar ervaren, waardoor ze deze niet (graag) accepteren.
Het is ook mogelijk om beide methodes in een contract of de algemene voorwaarden op te nemen, zodat zowel aan de hand van de CBS prijsindex als naar eigen inzicht de prijzen kunnen worden aangepast.
Welke CBS prijsindex is de beste?
Er is niet 1 prijsindex. Het CBS hanteert een aantal hoofdcategorieën, met daaronder nog een aantal subcategorieën. De belangrijkste indexen zijn:
Consumentenprijsindex;
Dienstenprijsindex (kosten van commerciële dienstverlening);
Indexcijfers CAO-lonen (kosten van arbeid); en
Productenprijsindex (kosten van materialen).
De Consumentenprijsindex wordt doorgaans het meest gebruikt. Deze index laat het prijsverloop zien van een pakket goederen en diensten zoals dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies. Het benadert daarmee de inflatie het beste.
U kunt ervoor kiezen om 1 prijsindex te hanteren, maar het is ook mogelijk om 2 of meer indexen te combineren. Biedt u bijvoorbeeld producten en diensten aan? Dan kunt u zowel de dienstenprijsindex als de productenprijsindex inzetten.
Alle prijsindexcijfers vindt u op StatLine.
Hoe neem je de CBS prijsindex op in contracten?
De bepaling rondom tariefswijzigingen conform de CBS prijsindex kunt u opnemen in de algemene voorwaarden of in contracten. Van belang is dat u duidelijkheid geeft aan uw klanten over de wijze waarop u tariefsverhogingen doorvoert. Enkel de vermelding ‘prijswijzigingen conform de CBS prijsindex’ is dus onvoldoende.
Wat u in ieder geval opneemt:
de naam van de door u gehanteerde prijsindex (bijvoorbeeld Consumentenprijsindex);
de datum of periode in het jaar waarop u indexering toepast;
de periode (maand, kwartaal of jaar) waarop het indexcijfer betrekking heeft;
het indexcijfer dat u hanteert (maandindexcijfer of het jaar- of kwartaalgemiddelde van een aantal maandindexcijfers).
Blijf op de hoogte!
Wilt u onze blogs gewoon in uw mailbox ontvangen? Meldt u zich dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.