Het opschortingsrecht geeft cloud providers de mogelijkheid om de dienstverlening stop te zetten als een afnemer bijvoorbeeld achterblijft met betalen. Riskant voor afnemers, omdat de betreffende webapplicatie (tijdelijk) ontoegankelijk wordt. Wij delen met u de ins & outs rondom het opschortingsrecht én praktische opschortingsbepalingen om in uw contract op te nemen.
Wat is opschorting?
Bij opschorting heeft een contractspartij de mogelijkheid om zijn contractueel verplichte prestatie stop te zetten, als de andere contractspartij zijn verplichtingen niet nakomt. Zowel een afnemer als leverancier kan gebruikmaken van dit recht. Het contract komt hierbij niet tot een einde, maar er is sprake van een (tijdelijke) staking van de te verrichten prestatie(s).
In de praktijk zijn de meest voorkomende situaties die leiden tot opschorting:
de leverancier levert in de ogen van de afnemer een wanprestatie, waarop besloten wordt facturen niet te betalen tot aan de contractuele verplichtingen is voldaan;
de afnemer betaalt de rekeningen niet (meer) en daarom besluit de leverancier de dienstverlening te staken tot de facturen zijn voldaan.
Wat zegt de wet over opschorting?
De wettelijke regeling gaat - populair gezegd - uit van het beginsel ‘gelijk oversteken’. Als de een niet presteert dan is de ander vrij om hetzelfde te doen.
Overigens zijn daar wel een aantal eisen aan verbonden en zijn er uitzonderingssituaties, waarbij opschorting niet is toegestaan.
Het belang van opschorting bij cloud- en SaaS-dienstverlening
Juist bij cloud- en SaaS-dienstverlening is het recht op opschorting van groot belang. Als een provider om welke reden dan ook de dienstverlening opschort en de clouddienst ontoegankelijk maakt, heeft de afnemer een probleem. Feitelijk kan deze dan niet meer inloggen op de webapplicatie. De gevolgen hiervan - afhankelijk van de duur - variëren van ongemak tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering door de afnemer.
De (ruime) wettelijke mogelijkheid tot opschorting vormt een bedreiging voor de continuïteit van de afnemer en daarom is het voor hem belangrijk om opschorting contractueel vast te leggen.
Opschorting in contracten
Bij de vraag of opschorting is toegestaan, is de overeenkomst bepalend. De mogelijkheid tot opschorting kan contractueel worden uitgesloten, beperkt of verruimd. Dit is afhankelijk van hetgeen partijen hebben afgesproken.
Let op!
Het is erg afhankelijk vanuit welk perspectief het opschortingsrecht wordt beschreven. Leveringsvoorwaarden en SaaS-contracten van dienstverleners geven vaak ruim baan aan de mogelijkheid tot opschorting. Contracten en inkoopvoorwaarden opgesteld met het oog op de belangen van afnemers zijn doorgaans erop gericht opschorting te voorkomen.
Aandachtspunt: contracten sluiten met techgiganten
Koopt u SaaS- of cloud services in bij grote techbedrijven als Microsoft, Amazon of Google? Dan is er vaak sprake van een ‘take it or leave it’ situatie, waarbij u een standaarddienst afneemt. Er is weinig tot geen ruimte voor onderhandelingen over het contract en u heeft weinig te zeggen over opschorting door de provider.
Bij de totstandkoming van de meeste cloud-contracten valt er echter wel degelijk te onderhandelen en dan zou het opschortingsrecht top of mind moeten zijn.
Zo verkleint u het risico op opschorting
Bij de totstandkoming van de overeenkomst (en de voorwaarden daarvan) ligt de focus van de afnemer op het uitsluiten of beperken van het opschortingsrecht van de cloud provider, terwijl de provider juist baat heeft bij een verruiming van zijn rechten.
Het onderwerp opschorting kan zowel in individuele contracten als in de standaard voorwaarden worden geregeld.
Mochten de voorwaarden niet of onvoldoende toereikend zijn, dan is het verstandig om opschorting in een contract op te nemen. Het is daarbij zoeken naar een balans tussen de wensen van de afnemers en de leverancier. Een afnemer kan bijvoorbeeld opschorting willen uitsluiten, maar dit zal hoogstwaarschijnlijk op weerstand stuiten van de cloud provider in kwestie.
Bepalingen in het contract om het opschortingsrecht te beperken
Het vinden van een middenweg tussen het uitsluiten en uitbuiten van het opschortingsrecht, is te vinden in het (enigszins) beperken ervan. Hieronder schetsen een aantal situaties met daarbij voorbeelden van mogelijke contractbepalingen.
Beperken van de gevallen waarin opschorting wel of juist niet kan worden uitgeoefend
Onderscheiden van de niet nakoming van verplichtingen door uitblijven van betaling van factuurbedragen van nakoming van enige andere verplichting die op de afnemer rust.
Differentiëren tussen de verplichting tot betaling van vaste of reguliere facturen voor de SaaS-dienstverlening versus betalingsverplichtingen voor overige of andere (onderhoud/ontwikkeling/consultancy diensten en meerwerk).
Formuleren van specifieke gevallen waarin opschorting wel of juist niet is toegestaan.
Zorgen voor een lange(re) aanloop tot opschorting
Opschorting is niet toegestaan tot een ‘escalatietraject’ is doorlopen. Denk aan een traject waarin binnen een bepaalde termijn een overleg moet plaatsvinden op strategisch/tactisch niveau.
Notificatie/vooraankondiging (waarschuwing) van de opschorting met een bepaalde termijn, zodanig dat u de verplichting alsnog kan voldoen, maar ook tijd heeft om zich op uw positie te beraden en indien nodig naar de rechter te gaan (voorlopige voorziening).
Opschorting pas als een bepaalde hoogte van openstaande facturen is bereikt.
Geen of gedeeltelijke opschorting, maar wel andere remedie/goedmaker voor de leverancier
Op de SaaS-dienst toepasselijke SLA-normen gelden niet meer (beschikbaarheid->inspanningsverbintenis), etc.
Bestaande SLA-normen, zoals boetes bij niet-beschikbaarheid of andere sancties zijn niet langer toepasselijk
Cloud provider levert wel de SaaS-dienst, maar schort allerhande bijkomende diensten als onderhoud en helpdesk op (evt. behoudens spoed)
In plaats van opschorting een verhoging van de prijs (opslag of boete/rente-vergoeding) of structurele verhoging van de prijs / verval van een korting
Beperkingen in de omvang van opschorting indien de leverancier zijn opschortingsrecht uitoefent
Inperken van de effectieve omvang van het opschortingsrecht in de tijd. Bijvoorbeeld door een maximale periode te benoemen (maximaal 5 werkdagen).
Gedeeltelijke opschorting door de SaaS-dienst voor een deel te beperken en bepaalde functionaliteiten niet toegankelijk te maken. Denk bijvoorbeeld dat de SaaS-dienst nog wel kan worden ingezien, maar niet kan worden gewijzigd.
Andere werkzaamheden stopzetten in plaats van de toegang tot de SaaS-oplossing te ontzeggen, zoals migratie, consultancy, ontwikkeling, nieuwe updates en upgrades.
Zeker weten dat u niks mist?
Meld u dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en krijg onze blogs automatisch in uw inbox.