In Amerika geldt Section 230. Online platforms als Google en YouTube zijn op basis van dat artikel in Amerika beschermd tegen aansprakelijkheid voor content van hun gebruikers. Het Amerikaanse Hooggerechtshof buigt zich momenteel echter voor het eerst over een zaak, waarin de vraag centraal staat of platforms écht niet aansprakelijk zijn voor het vertonen en aanraden van content die door gebruikers is gepubliceerd.
De zaak: Google-moeder Alphabet aangeklaagd voor aanmoedigen terrorisme
Nabestaanden van een slachtoffer van de terroristische aanslag in Parijs in 2015 hebben moederbedrijf Alphabet aangeklaagd. Zij menen namelijk dat YouTube via haar algoritmes radicale video’s heeft aanbevolen aan de aanslagplegers, waardoor deze in hun ogen aangemoedigd zijn om terroristische daden te plegen. Volgens de nabestaanden hielpen de aanbevelingen van YouTube om de boodschap van Islamitische Staat te verspreiden en jihadistische strijders te rekruteren.
De nabestaanden beroepen zich op de Amerikaanse antiterrorismewet en vinden dat Alphabet in strijd hiermee heeft gehandeld. Deze rechtszaak draait echter niet zo zeer om de antiterrorismewet, maar meer nog om Section 230.
Wat is Section 230 en waarom beschermt deze YouTube?
In 1996 werd de Communications Decency Act van kracht. Deze was bedoeld om het opkomende internet te reguleren.
Interessant in deze wetgeving is Section 230, die stelt: “geen enkele aanbieder of gebruiker van een interactieve computerservice mag worden behandeld als een uitgever of woordvoerder van informatie die door een andere aanbieder van informatie-inhoud wordt verstrekt.”
Concreet beschermt deze wetgeving online platforms tegen aansprakelijkheid voor content gepubliceerd door gebruikers. Dit houdt in dat je Facebook bijvoorbeeld niet kunt aanklagen voor een bericht dat door iemand is gepost.
Het geeft online providers dus een zekere mate van immuniteit en dit heeft ervoor gezorgd dat het internet zich heeft kunnen ontwikkelen tot wat het nu is. Toch staat Section 230 in Amerika steeds vaker ter discussie, omdat de platforms van tegenwoordig veel meer doen dan enkel content van derden publiceren.
Let op: Digital Services Act in Europa
In Europa is inmiddels de Digital Services Act aangenomen, waarin aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden van de aanbieders van online diensten richting de gebruikers is geregeld. Online platforms zullen bijvoorbeeld inzicht moeten geven over de algoritmes die gebruikt worden om bepaalde content prominent naar voren te brengen.
Amerikaanse Hooggerechtshof buigt zich over Section 230
Terug naar Amerika, waar Section 230 online providers een verregaande immuniteit geeft. Hier zijn al vele rechtszaken in Amerika op stukgelopen. Toch buigt het hoogste gerechtshof van de Verenigde Staten zich nu over deze kwestie, terwijl het slechts een heel klein percentage van alle aangedragen zaken behandelt. In de Amerikaanse rechtspraak en politiek speelt het hooggerechtshof een grote rol, omdat het de Amerikaanse grondwet interpreteert.
Bij het Hooggerechtshof focussen de nabestaanden zich vooral op het YouTube-algoritme dat video’s aanbeveelt op basis van interesse. Zij willen weten of Section 230 ook van toepassing is op door algoritmen gegenereerde aanbevelingen.
De hoorzitting van het Hooggerechtshof heeft op 21 februari plaatsgevonden. Uit de verslagen blijkt dat de rechters zich zorgen maken over de gevolgen van een beperking van de immuniteit voor platforms en de verstrekkende gevolgen van het wijzigen van Section 230. Toch werden er ook ‘lastige’ vragen gesteld. Zo had één van de rechters een discussie met de advocaat van Google over de toepasselijkheid van Section 230 in het hypothetische scenario waarin YouTube een ISIS-video promoot op zijn homepage in de 'uitgelicht' sectie.
Het is logisch dat alle grote Amerikaanse techbedrijven in spanning wachten op de uitslag van deze zaak. Als de uitspraak toch gevolgen heeft voor Section 230, dan raakt dit mogelijk de werking van het internet zoals we dat nu kennen.
Blijf op de hoogte!
De uitspraak in deze zaak wordt later dit jaar verwacht. Uiteraard houden wij u hiervan op de hoogte. Zeker weten dat u niks mis? Meldt u zich dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang onze blogs automatisch in uw mailbox.