Als u recht hebt op een schadevergoeding vanwege een falend contract, dan wilt u deze vergoeding ook daadwerkelijk ontvangen. Het kan echter om een dusdanig bedrag gaan, dat de andere partij niet in staat blijkt om de schade te vergoeden. Een oplossing voor meer zekerheid ten aanzien van dit probleem? De verzekeringsplicht.

Wat is de verzekeringsplicht in contracten?

De verzekeringsplicht voor contracten volgt niet uit de wet. De wet kent namelijk geen algemene verplichting voor een contractspartij om een verzekering te sluiten of te hebben.

De verzekeringsplicht kan wel door contractspartijen worden opgenomen in een overeenkomst. Dit gebeurt in de vorm van een bepaling die voorschrijft dat de andere partij verplicht is om een verzekering te hebben. Deze verzekering is bedoeld om de gevolgen van aansprakelijkheid te dekken.

De gebruikelijke formulering van deze bepaling luidt als volgt: “de contractspartij dient zich op een naar verkeersnormen passende en gebruikelijke wijze (adequaat) te verzekeren en verzekerd te houden.”

Veel inkoopvoorwaarden kennen standaard een verzekeringsplicht. Dekking van risico’s door verzekering heeft namelijk belangrijke voordelen voor beide partijen.

Belangrijk om te weten!

Partijen kunnen eventueel samen bepalen wie de verzekering betaalt. Zowel de afnemer als de leverancier kan de volledige kosten dragen, maar deze kunnen ook worden gesplitst.

Aandachtspunten bij het aangaan en nakomen van de verzekeringsplicht

Met het opnemen van een verzekeringsplicht in een contract bent u er nog niet.

Hieronder schetsen we een aantal belangrijke aandachtspunten rondom het aangaan en nakomen van de verzekeringsplicht.

Aandachtspunt 1: bewijslevering

Een bepaling over een verzekering in een contract geeft nog geen zekerheid dat de verzekering daadwerkelijk is gesloten of in stand wordt gehouden.

Daarom is het verstandig bijkomende verplichtingen omtrent de verzekeringsplicht af te spreken in een contract.

Denk bijvoorbeeld aan de verplichting om:

  • de verzekeringspolis(sen) te overleggen (let op: sommige polisvoorwaarden verbieden dat uit vrees voor daarop afgestemde claims), dan wel een door verzekeraar af te gegeven certificaat; en

  • bewijzen (met enige regelmaat) te overleggen van premiebetaling(en);

  • op de hoogte te stellen (schriftelijk mededeling te doen) van (eerdere) claims van andere partijen (derden) jegens contractspartij.

Het is sowieso verstandig om gedurende de looptijd van de overeenkomst met regelmaat te controleren of de verzekeringsplicht nog altijd wordt nagekomen.

Aandachtspunt 2: dekking van de verzekering

Het feit dat er een verzekering gesloten is, wil nog niet zeggen dat de verzekering een eventuele schadevergoeding ook dekt.

Hoe dat kan?

Bijvoorbeeld als:

  • de betreffende bedrijfsactiviteit niet onder de verzekering valt;

  • er sprake is van schade door opzet of roekeloosheid;

  • bepaalde claims zijn uitgesloten. Zo dekt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering geen claims wegens schending intellectuele eigendomsrechten of door de overschrijding van leveringstermijnen.

Maak dus ook afspraken over de reikwijdte van de verzekering.

Aandachtspunt 3: hoogte verzekerde bedrag

In contracten waar een verzekeringsplicht wordt opgenomen, staat meestal ook de (minimale) hoogte van het verzekerde bedrag voorgeschreven. Bijvoorbeeld door een dekking van tenminste een bepaald bedrag per gebeurtenis of per kalenderjaar.

Bij de beoordeling van het bedrag is het van belang om u te realiseren dat een contractspartij op enig moment niet alleen van u, maar ook (tegelijk) claims van andere partijen zou kunnen krijgen. Houd daar rekening mee bij het bepalen van de hoogte van het verzekerde bedrag.

Zeker weten dat u niks mist?

Abonneert u zich dan nu op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang onze blogs automatisch in uw mailbox.