Aansprakelijkheid staat vaak hoog op de agenda bij contractbesprekingen. Opdrachtgevers willen het liefst onbeperkte aansprakelijkheid voor de leverancier. Uiteraard sluit de ICT-leverancier het liefst alle aansprakelijkheid uit. In deze blog bespreken we de (on)mogelijkheden in het uitsluiten van aansprakelijkheid.
Aansprakelijkheid in het kort
Aansprakelijkheid in ICT-contracten ontstaat als één van de partijen zijn contractuele verplichtingen niet nakomt. In dat geval levert die partij een wanprestatie.
Logischerwijs is dit meestal de leverancier. Bijvoorbeeld omdat de opgeleverde app niet naar behoren werkt of een fatale termijn niet wordt gehaald. Terwijl dit wel contractueel was afgesproken. Omgekeerd kan de klant natuurlijk ook aansprakelijk zijn. Bijvoorbeeld als de klant niet tijdig betaalt en de leverancier daardoor schade heeft opgelopen.
Is er sprake van een wanprestatie door de leverancier?
Dan is de leverancier in principe aansprakelijk voor de schade die de opdrachtgever lijdt.
Is aansprakelijkheid volledig uit te sluiten?
Aansprakelijkheid volledig uitsluiten is mogelijk, maar kan in bepaalde gevallen onaanvaardbaar zijn. Daarnaast zullen opdrachtgevers hiermee meestal niet akkoord gaan, waardoor er vervolgens een andere aansprakelijkheidsbepaling zal moeten worden overeengekomen.
Uitsluitingen of beperkingen van aansprakelijkheid kunnen bij een claim wegens aansprakelijkheid worden aangevochten op basis van artikel 6:248 lid 2 BW. Dit artikel bepaalt dat een geldende regel in een overeenkomst niet van toepassing is, als dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar blijkt.
In rechtszaken zal een bepaling van volledige uitsluiting van aansprakelijkheid dan ook niet altijd overeind blijven.
Gelukkig blijven er genoeg mogelijkheden over om uw aansprakelijkheid drastisch te beperken.
Aansprakelijkheid uitsluiten én beperken door (in)directe schade
Als leverancier kunt u bepaalde schade uitsluiten. In de ICT-branchevoorwaarden van NLdigital staat bijvoorbeeld opgenomen dat aansprakelijkheid voor indirecte schade is uitgesloten.
Wat dit inhoudt?
Indirecte schade is geen wettelijk begrip. In de NLdigital voorwaarden wordt indirecte schade als volgt uitgewerkt:
“Indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van klant, schade verband houdende met het gebruik van door klant aan leverancier voorgeschreven zaken, materialen of programmatuur van derden en schade verband houdende met de inschakeling van door klant aan leverancier voorgeschreven toeleveranciers is uitgesloten.”
Een dergelijke uitvoerige opsomming van schade(posten) maakt dat in de praktijk veel schade niet voor vergoeding in aanmerking zal komen.
Directe schade (overigens ook geen wettelijk begrip) laat zich nog wel vergoeden in de NLdigital Voorwaarden. De vergoedingsplicht is beperkt tot een bedrag dat gelijk is aan maximaal de contractwaarde (“het bedrag van de overeengekomen prijs”). Bij een duurovereenkomst met een looptijd van meer dan één jaar, geldt de beperking tot de contractwaarde voor één jaar.
De totale aansprakelijkheid van de leverancier voor directe schade is op grond van de NLdigital voorwaarden in alle gevallen nooit meer dan € 500.000,-.
Beperken van tekortschieten
Aansprakelijkheid ontstaat door tekortschieten. Daarom is het verstandig om niet alleen de aansprakelijkheid in te perken, maar ook de bepalingen rondom tekortschieten af te kaderen.
Het tekortschieten kun je beperken door in de overeenkomst duidelijk op te nemen welke verplichtingen op de leverancier rusten (scope), welke verantwoordelijkheden bij de klant liggen en wat de randvoorwaarden zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden.
Een inspanningsverplichting beloven in plaats van een resultaatverplichting is ook een mooi voorbeeld hiervan.
Verzekeren tegen aansprakelijkheid
Verzekeren tegen aansprakelijkheid is geen (wettelijke) verplichting. Toch is het in veel gevallen verstandig. Zeker als er mogelijk meerdere en/of grote claims kunnen ontstaan.
U kunt zich verzekeren tegen schade aan personen of zaken via een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Daarnaast is het voor ICT-leveranciers raadzaam om te beschikken over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekering biedt in beginsel dekking voor fouten in de uitoefening van beroep of bedrijf. Bijvoorbeeld bij schade door een verkeerd advies of een schadeclaim wegens het niet of niet tijdig opleveren.
Let op!
Deze verzekeringen kennen uitsluitingen. Dus wees je bewust van de dekking die de verzekering in kwestie wel of juist niet biedt.
Meer weten over contractuele aansprakelijkheid?
Bekijk dan onze uitgebreide informatiepagina over aansprakelijkheid. Daarnaast verzorgen wij geregeld online trainingen over ICT-contracten, waarin wij ook aandacht schenken aan dit onderwerp.
Zeker weten dat u niks mist?
Abonneert u zich dan nu op onze maandelijkse nieuwsbrief. U ontvangt al onze blogs dan automatisch 1 keer per maand in uw mailbox.