Door de Coronacrisis zijn er steeds meer klanten die hun opdrachten uitstellen of annuleren. Een contract opschorten of ontbinden mag natuurlijk niet zomaar. De vraag is echter of uw klanten zich kunnen beroepen op overmacht. In deze blog vindt u het antwoord.
Overmacht volgens de wet
De wet spreekt van overmacht als een partij zijn verplichtingen niet kan nakomen door omstandigheden die niet aan hem zijn toe te rekenen. Beroept uw klant zich op overmacht? Dan kan hij het contract (tijdelijk) opschorten, zonder de daardoor ontstane schade te hoeven betalen. Overmacht kan een tijdelijke situatie zijn.
Nu vraagt u zich natuurlijk af of er sprake is van overmacht door de Coronacrisis. In zoverre wel, dat de getroffen overheidsmaatregelen ervoor kunnen zorgen dat een partij de overeenkomst niet zelf (op tijd) kan uitvoeren. Denk aan evenementen die niet doorgaan, horeca-restricties en export- en importverboden.
Die situaties kunnen inderdaad tot overmacht leiden.
Bij de afname van bijvoorbeeld IT leiden de overheidsmaatregelen veelal niet tot overmacht. Het feit dat het voor uw klant veel lastiger is of inmiddels te duur is om zijn deel van de overeenkomst uit te voeren, geldt niet als overmacht. Ook niet als het halve medewerkersbestand van uw klant ziek is of als het economisch minder goed gaat.
Een beroep op overmacht op grond van de wet is dus niet zo eenvoudig. U heeft echter ook een contract en algemene voorwaarden afgesloten met uw klant.
Wellicht vallen de afspraken over overmacht hierin beter uit: voor u of voor uw klant….
Overmacht in contracten
Overmacht staat vaak omschreven in de algemene voorwaarden of anders in het contract. In een overmachtsclausule vindt u onder welke omstandigheden er sprake is van overmacht en wat de gevolgen hiervan zijn. Daarbij kunt u zijn afgeweken van de wettelijke regeling.
Zo kunt u specifiek hebben beschreven dat er sprake is van overmacht bij oorlog, natuurramp, overheidsmaatregelen of pandemie. In de praktijk werkt deze overmachtsclausule meestal in het voordeel van de leverancier uit.
Toch is het goed de kleine lettertjes van het contract en de algemene voorwaarden nog eens goed door te nemen. Is ziekte van werknemers (bij een pandemie) reden tot overmacht? Dan kan een klant zich daarop beroepen in het kader van capaciteitsgebrek, waardoor hij zijn verplichtingen niet hoeft na te komen.
Advies & de toekomst
We adviseren u om uw eigen overmachtsclausules nader onder de loep te nemen, zodat u niet voor verrassingen komt te staan als uw klant straks een beroep doet op overmacht. Weet welke afspraken u hierover gemaakt hebt en win zo nodig juridisch advies in.
Voor de toekomst is het verstandig om rekening te houden met de drastische gevolgen van een pandemie. Dek u zo goed mogelijk in. Zorg dat uw overmachtsclausule u beschermt tegen een beroep op overmacht door een pandemie. Houd er echt tegelijkertijd rekening mee dat uw klanten diezelfde bescherming in tegengestelde richting zoeken.
Blijf op de hoogte!
Wilt u onze blogs gewoon in uw mailbox ontvangen? Meldt u zich dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.