Er is een akkoord bereikt over de Digital Markets Act (DMA). De Europese Raad en het Europees Parlement zijn het eens geworden over de inhoud ervan. Deze wetgeving legt duidelijke regels op aan grote online platforms. Zo moeten ook kleine spelers een kans krijgen op een markt die gedomineerd wordt door partijen als Microsoft, Apple en Google.

Strenge regels voor ‘poortwachters’

De monopoliepositie van grote techbedrijven gaat op de schop.

Doel?

Een eerlijkere behandeling van concurrenten en gebruikers door de zogenaamde poortwachters.

Wat zijn dan die poortwachters?

Dat zijn online platforms met:

  • een jaaromzet van tenminste € 7,5 miljard in de EU in de laatste 3 jaar; en/of

  • een beurswaardering van tenminste € 75 miljard; en

  • tenminste 45 miljoen maandelijks actieve eindgebruikers en 10.000 professionele gebruikers die in de EU zijn gevestigd.

Daarnaast moet het platform in tenminste 3 lidstaten zeggenschap hebben over een of meer kernplatformdiensten. Denk aan marktplaatsen, zoekmachines, appstores, sociale netwerken, clouddiensten en webbrowser.

Poortwachters zijn onder meer Amazon, Apple, Google, Meta en Microsoft. Ook een platform als Booking.com wordt gezien als poortwachter.

Duidelijke regels met grote impact

Afgelopen jaren werden door Europa vele onderzoeken ingesteld naar techreuzen als Google, Meta en Microsoft. Soms met hoge boetes als gevolg, maar vaak pas na jarenlang onderzoek.

De nieuwe verordening voorkomt dergelijke langslepende onderzoeken. De regels zijn nu duidelijk. We lichten er een paar uit.

Interoperabiliteit messagingplatforms

Messagingsplatforms als WhatsApp en iMessage moeten zorgen voor interoperabiliteit van hun basisfuncties. Hierdoor krijgen kleinere platforms ook een kans en kunnen eindgebruikers ieder messagingplatform gebruiken en toch berichten ontvangen vanuit de grote spelers.

Hergebruik persoonsgegevens enkel mét toestemming

Platforms mogen persoonsgegevens die ze verzameld hebben voor een bepaalde prestatie niet gebruiken voor een andere prestatie. Dit houdt bijvoorbeeld concreet in dat de data die Meta verzameld binnen Facebook niet gecombineerd of gebruikt mag worden binnen Instagram. In ieder geval niet zonder toestemming van de gebruiker.

Softwaretoepassingen standaard installeren uit den boze

Belangrijke software mag niet als standaardinstelling bij de installatie van het besturingssysteem verplicht worden. Google mag dus niet langer standaard de Chrome-browser instellen voor gebruikers. Ook wordt er anders omgegaan met vooraf geïnstalleerde apps op telefoons. Zo moet het altijd mogelijk zijn om die apps van de telefoon te kunnen verwijderen.

Meer ruimte voor app-ontwikkelaars

App-ontwikkelaars worden nu vaak nog verplicht om van bepaalde diensten gebruik te maken als ze hun app in een appstore willen aanbieden. Vaak gaat het om een betaalsysteem of een identiteitsaanbieder.

Dat wordt verleden tijd.

Gebruikers moeten rechtstreeks aan de ontwikkelaars kunnen betalen, aldus de DMA.

Alle regels lezen? Kijk dan op de site van de Europese Raad.

Regels schenden? Forse boetes!

Overtreedt een poortwachter de regels van de Digital Markets Act?

Dan loopt hij het risico op een boete tot wel 10% van zijn totale wereldwijde omzet. Bij herhaaldelijke overtreding, kan de boete oplopen tot wel 20% van de wereldwijde omzet.

Worden de regels tenminste 3 keer in 8 jaar overtreden?

Dan kan de Europese Commissie een marktonderzoek openen en zelfs gedragcorrigerende of structurele maatregelen opleggen.

De Commissie is binnen Europa als enige bevoegd om de DMA te handhaven.

Wanneer treedt de DMA in werking?

Nu akkoord is gegaan met de inhoud, moet de Digital Markets Act nog wel definitief worden goedgekeurd door de Europese Raad en het Europees Parlement. Vervolgens moet de verordening binnen 6 maanden na de inwerkingtreding ervan worden uitgevoerd. In 2023 is de DMA dus vrijwel zeker van kracht.

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van deze en andere ontwikkelingen? Meldt u zich dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang onze blogs automatisch in uw mailbox.