Hosting- en SaaS-providers kunnen niet zonder: een Fair Use Policy (FUP). Deze roept unlimited datagebruik namelijk een halt toe. Houdt uw klant zich niet aan de policy? Dan kunt u hiertegen optreden. Wij schetsen de voordelen van een FUP en beschrijven 5 maatregelen die u kunt treffen tegen grootverbruikers.

Wat is een Fair Use Policy?

Een FUP is een manier om de belasting van uw netwerk de reguleren. Onbeperkt gebruik van data kan leiden tot overbelasting in piekmomenten, waardoor uw SaaS-dienst tijdelijk slecht of zelfs niet bereikbaar is.

Voor al uw klanten.

Dat wilt u uiteraard voorkomen. Met een Fair Use Policy kunt u als leverancier restricties opleggen aan klanten die zich niet houden aan het zogenaamde fair use-principe. Oftewel klanten die structureel meer verbruiken dan de ‘gemiddelde gebruiker’ van uw SaaS-oplossing.

De Fair Use Policy is een apart document als onderdeel van de overeenkomst of wordt geïntegreerd in de algemene voorwaarden.

Zo past u de Fair Use Policy in de praktijk toe

In een Fair Use Policy staat in de regel niet precies wat er wordt verstaan onder ‘redelijk gebruik’.

Dat is dan ook direct onze belangrijkste tip.

Fair Use Policy

Wij adviseren u geen vaste norm in uw FUP te hanteren over de hoeveelheid data, transacties etc. die bij het gebruik van de dienst als redelijk wordt gezien. Zo zorgt u dat u naar eigen inzicht kunt beoordelen of een klant zich wel of niet aan de regels houdt.

Dit maakt het tegelijkertijd weinig transparant voor klanten. Daarom moet het uitgangspunt wel zijn dat een eenmalige piek geen onredelijk gebruik is.

Voor onredelijk gebruik gaan we uit van structureel en stelselmatig meerverbruik. Denk aan een gebruiker met een abonnement voor 1 miljoen websitebezoekers/pageviews, terwijl het er constant 1,5 miljoen zijn. In dat geval is er geen sprake meer van fair use.

5 maatregelen tegen onredelijk gebruik

In een Fair Use Policy staat ook welke maatregelen u treft als er sprake is van onredelijk gebruik. Hieronder schetsen wij een vijftal mogelijke maatregelen:

  1. stel de klant op de hoogte van het te hoge/onredelijke gebruik;

  2. blokkeer de dienst bij structureel meerverbruik;

  3. breng een (extra) maandvergoeding op basis van Fair Use in rekening;

  4. overleg met de klant of het abonnement of de licentie kan worden aangepast, zodat het matcht met het hogere gebruik. Denk aan een Premium abonnementsvorm met hogere datalimieten;

  5. indien de klant geen extra vergoeding betaalt of duurder abonnement wil afsluiten, dan kunt u de overeenkomst (met inachtneming van de opzegtermijn) ontbinden.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het opstellen of inzetten van een Fair Use Policy? Onze ICT-juristen staan graag voor u klaar. Neem vandaag nog contact met ons op via 010 2290 646.

Blijf op de hoogte

Wilt u onze blogs gewoon in uw mailbox ontvangen? Meldt u zich dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.