Als een leverancier of klant zijn afspraken niet nakomt, dan wilt u actie ondernemen. Welke actie is dan gerechtvaardigd? In de meeste gevallen begint het met een ingebrekestelling. Wat dit precies is en hoe je een partij in gebreke stelt, leest u in deze blog.
Wat is in gebreke stellen?
Stel een partij komt de overeenkomst met u niet na. Bijvoorbeeld door te laat te betalen of door de opdracht slecht uit te voeren.
Dan mag u de overeenkomst meestal niet direct ontbinden. Ook heeft u in de regel niet meteen recht op schadevergoeding.
De partij die tekort schiet (schuldenaar) moet in de meeste gevallen eerst de mogelijkheid krijgen om de overeenkomst alsnog na te komen. De tekortschietende partij moet kortgezegd dus nog een kans krijgen.
Verzuim na ingebrekestelling
Als de schuldenaar ook na de gestelde termijn de overeenkomst niet nakomt, dan is hij in verzuim.
Let op!
Soms is een ingebrekestelling niet nodig en is de schuldenaar direct in verzuim. Dit gebeurt als nakoming ‘blijvend’ (of soms tijdelijk) onmogelijk is.
Bijvoorbeeld bij het overschrijden van een fatale termijn. Hiervan is onder meer sprake als de te ontwikkelen software voor een bepaalde datum moet worden opgeleverd, omdat deze anders nutteloos is.
Volgens de wet kan er ook direct verzuim optreden als uit een mededeling van de schuldenaar blijkt dat hij niet meer zal nakomen.
Hoe stel je een partij in gebreke?
Altijd schriftelijk. Het is daarbij van belang dat u duidelijk aangeeft wát er hersteld moet worden en binnen welke termijn. Dit moet overigens wel een redelijke termijn zijn.
Wat is redelijk?
Dat kan per geval verschillen. Zo kent een verzoek tot betaling waarschijnlijk een kortere termijn, dan het herstel van een gebrek binnen software.
De omstandigheden van het geval spelen hierbij ook een rol. Vaak wordt er gekeken naar wat gebruikelijk is in de branche waarin de partijen actief zijn. Daarnaast speelt ook de door de schuldenaar zelf gewekte verwachtingen ten aanzien van de termijn van nakoming mee.
Niet onbelangrijk:
in de schriftelijke ingebrekestelling zet u expliciet dat de schuldenaar aansprakelijk wordt gesteld als hij de termijn niet haalt.
Ingebrekestelling contractueel regelen
Wilt u niet afhankelijk zijn van de wettelijke regeling rondom ingebrekestelling en verzuim?
Dan adviseren wij u deze onderwerpen in het contract te regelen. In het contract kunt u onder meer de minimale termijn voor ingebrekestelling zelf regelen. Ook kunt u overeenkomen dat er in bepaalde omstandigheden verzuim intreedt zonder dat een ingebrekestelling nodig is.
Hierbij is wel oplettendheid geboden. De afspraken moeten naar de maatstaven van redelijkheid en billijkheid worden gemaakt, anders houden ze geen stand bij een geschil.
Blijf op de hoogte
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van ICT Recht? Meldt u zich dan nu aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van Legalz.