Op 12 juli wordt de P2B-Verordening van kracht. Dit heeft grote gevolgen voor online platforms. Vooral de algemene voorwaarden moeten vanaf komende zomer aan strenge regels voldoen. Bent u er al klaar voor? Of kunt u nog wel wat hulp gebruiken. Een overzicht van de nieuwe regelgeving en de belangrijkste wijzigingen voor uw algemene voorwaarden op een rij.

Allereerst: wat houdt de P2B-Verordening in?

P2B staat voor Platform-to-Business. Deze Europese Verordening moet zorgen voor een beter ondernemingsklimaat met een eerlijk en gelijk speelveld in Europa.

Hoe?

Door online platforms regels op te leggen over de wijze waarop ze producten en diensten van andere ondernemers aanbieden aan consumenten. Online platforms worden immers steeds vaker ingezet. Zowel door consumenten als door ondernemers. Ze hebben een groot bereik en daarmee macht.

Dat pakt niet altijd goed uit. Bijvoorbeeld op het gebied van onduidelijke ranking, het plotseling wijzigen van de voorwaarden of door het beëindigen van de relatie met een ondernemer zonder duidelijke motivering.

Tot op heden bestond er nog geen Europese regelgeving over de relatie tussen online platforms en ondernemers. Daar brengt de P2B-Verordening verandering in.

Voor wie geldt de P2B-Verordening?

hands-1167618_640.jpg

De Verordening geldt voor online platforms die transacties tussen ondernemers en consumenten mogelijk maken. Daarbij is het niet noodzakelijk dat de transactie via het platform plaatsvindt. Dit mag bijvoorbeeld ook via de website van de ondernemer.

Platforms die hieronder vallen zijn onder meer reserveringsplatforms voor restaurants, appstores, vergelijkingssites voor energieleveranciers of online marktplaatsen voor maaltijden of hotelovernachtingen.

Wilt u checken of uw platform onder de P2B-Verordening valt? Stel dan onderstaande vragen aan uzelf:

  • Zijn de ondernemers op het platform gevestigd in de EU?

  • Worden de goederen of diensten die de ondernemer op het platform aanbiedt, aan consumenten in de EU aangeboden?

  • Maakt het platform een directe transactie tussen consument en ondernemer mogelijk?

  • Heeft het platform een contract gesloten met de ondernemers?

Is uw antwoord op al deze vragen ‘ja’? Dan valt het platform onder de P2B-Verordening.

Uw algemene voorwaarden vanaf 12 juli 2020

Vanaf 12 juli wordt de P2B-Verordening van kracht. Voor die tijd moeten uw algemene voorwaarden zijn aangepast volgens de nieuwe regels. Hieronder vindt u de belangrijkste regels op een rij.

Duidelijk & transparant

De algemene voorwaarden moeten duidelijk en in begrijpelijke taal geschreven zijn. Daarnaast moeten ze gemakkelijk te vinden zijn voor ondernemers waar u zaken mee doet.

In de voorwaarden komt ook te staan tot welke (persoons)gegevens ondernemers toegang hebben. Denk bijvoorbeeld aan de persoonlijke gegevens van consumenten.

visa-3082813_1280.jpg

Voorwaarden wijzigen

Wilt u de algemene voorwaarden wijzigen?

Dan moet u gebruikers vooraf op de hoogte stellen van elke (beoogde) wijziging. De gebruiker heeft vervolgens een opzegtermijn van 15 dagen. Bij substantiële wijzigingen geldt een langere opzegtermijn om de ondernemer voldoende tijd te geven om zich hierop voor te bereiden.

Er geldt geen opzegtermijn bij:

  • wijzigingen die enkel en alleen tekstueel van aard zijn;

  • wijzigingen als gevolg van wettelijke verplichtingen; of

  • wijzigingen in verband met gevaren voor consumenten of ondernemers (denk aan fraude).

Schorsing of verwijdering met motivatie

In de algemene voorwaarden moet vermeld staan onder welke omstandigheden een ondernemer geschorst of verwijderd kan worden.

Wilt u een ondernemer schorsen of verwijderen van het platform?

Dan moet u hier een motivering voor geven. De motivering bevat de specifieke feiten en omstandigheden die tot het besluit hebben geleid en de toepasselijke, objectieve reden(en).

Bij een verwijdering dient u de ondernemer ten minste 30 dagen van tevoren hierover te informeren.

Deze termijn geldt overigens niet als de verwijdering het gevolg is van een wettelijke verplichting of als de ondernemer de algemene voorwaarden van het platform herhaaldelijk schendt.

Transparant ranken

Volgens de nieuwe regels moeten in de algemene voorwaarden van online platforms de belangrijkste parameters staan waarmee de ranking van het product of de dienst op het platform wordt bepaald.

rating-4068907_640.jpg

Daarnaast legt u uit wat de redenen zijn voor het relatieve belang van de belangrijkste parameters ten opzichte van andere parameters. Ook aanbieders van zoekmachines dienen de zakelijke gebruikers in kennis te stellen van de belangrijkste parameters voor ranking.

Kan een ondernemer de ranking beïnvloeden tegen betaling?

Dan horen de algemene voorwaarden een omschrijving te bevatten van die mogelijkheden en van de gevolgen van een dergelijke vergoeding op de ranking.

Biedt het platform zowel eigen producten of diensten aan als die van derden?

Dan bevatten de algemene voorwaarden volgens de nieuwe regels een omschrijving van elke mogelijke gedifferentieerde behandeling. In de voorwaarden komt dus te staan in welke gevallen en op welke manier de eigen producten of diensten anders behandeld worden op het platform.

Beperkingen opleggen

Legt u ondernemers beperkende voorwaarden op? Bijvoorbeeld door te eisen dat een product niet tegen een lagere prijs op de eigen website verkocht mag worden? Dan dient u in de algemene voorwaarden de redenen hiervoor te vermelden.

Nieuwe regels rondom klachten en geschillen

Ook op het gebied van uw beleid rondom klachten en geschillen betekenen de voorgestelde regels een grote verandering. In onze blog volgende week leest u hier alles over.

Wilt u de blogs liever in uw mailbox ontvangen? Meldt u zich dan nu aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van Legalz.

Van gedachten wisselen met een jurist over de P2B-Verordening?

Neem dan contact op met onze ICT-juristen en laat u adviseren over de impact van de nieuwe Verordening voor uw organisatie.

Meer informatie over deze Verordening is ook te vinden op de site van Rijksoverheid.